Богдан Петренко Заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму

Врятувати жертву цькування. Чи допоможе дитині переведення до іншої школи?

Булінг

Переведення до іншого класу чи школи може бути дієвим засобом, але для цього треба впевнитись, що в новому класі на дитину не очікує повторення попереднього

Сьогоднішні батьки переконані у тому, що цькування – це породження вулиці. І жертву з їх дитини зробили хто завгодно, але не вони. У психології є навіть таке поняття– екстернальність, коли всі негаразди, що трапляються у житті, списуються на зовнішні обставини. За такою логікою винним є клас (група) дитини, з якої її треба терміново забрати.

Власне, якесь зерно в цьому є, - завжди є можливість, що дитина потрапить в толерантніший клас, а її внутрішнє самоусвідомлення жертви якось самостійно вилікується. Щонайменше, в розповідях дітей таке траплялось. Але, часто – уже не в другому, і не в третьому «новому» класі.

Тому переведення до іншого класу чи школи може бути дієвим засобом, але для цього треба впевнитись, що в новому класі на дитину не очікує повторення попереднього. Не будемо забувати, що рейтингу шкіл/класів за рівнем цькування у нас не існує і бути не може. Позиція сьогоднішньої школи – як правило, приховати булінг, а не «пишатись» ним. Тому шанси, що ви переведете дитину в кращі умови не такі й високі.

Дитина. Ви переводите дитину до нової соціальної групи, бо вона була жертвою в «старому класі». По-перше, дитина стає новачком у класі, а це завжди посилена увага і, однозначно, - як ізоляція, так і перевірка вашого чада на предмет стійкості до зовнішніх викликів. Простіше кажучи, новенького будуть тестувати на «рівень лоха». Тому дитина буде під тиском. По-друге, у дитини уже можуть бути сформовані навики поведінки виключно в ролі «жертви». Тобто, і занижена самооцінка, і низькі комунікативні здібності, і неспроможність постояти за себе і свої інтереси. Не дивуйтесь, що просто перевівши дитину до нового класу, через деякий час у вас повториться та ж сама ситуація, що і в старому класі.

Клас. Коли групу покидає жертва, а ієрархія у групі уже сформувалась, і моделі поведінки кожного «прописані», то альфа (головний ініціатор насилля) буде шукати нову жертву. Жертва для альфи – важливий елемент для підтримування і ієрархії і свого місця в ній. І знаходитиме її серед «свідків» цькування – дітей, які раніше спостерігали за насиллям щодо інших. Тому клас із виведенням з нього жертви не вилікується від цькування. Просто з’являться нові носії статусу жертви.

До речі, «вилікувавши» булера у «хворій групі» так само з’явиться новий ініціатор насилля. Хтось із колишніх «послідовників» булера може взяти цю роль на себе. Тобто, система, набір ролей, а не окремі індивіди формують моделі поведінки в ній.

Власне ці приклади «на пальцях» демонструють, що не можна протидіяти булінгу виключено впливом на жертву чи ініціатора насилля. Підхід має бути комплексним, у якому враховуються і окремі індивіди, і моделі поведінки у групі в цілому. Лише у такому випадку можна досягти того результату, який влаштує усіх дітей у класі.

Думки авторів рубрики «Думки вголос» не завжди збігаються з позицією редакції «Главкома». Відповідальність за матеріали в розділі «Думки вголос» несуть автори текстів

Коментарі — 0

Авторизуйтесь , щоб додавати коментарі
Іде завантаження...
Показати більше коментарів
Дата публікації новини: